Een kritisch oog is noodzakelijk
Beoordeel presentatiesystemen op hun kwaliteit, uitbreidingsmogelijkheden en stabiliteit en vermijdt het foutenfestival bij visuals.
Er is een ruime keuze aan mobiele presentatiesystemen op de markt. Er zijn een aantal verschillende typen: van een pop-up als ‘handvat’ voor een visual, tot wandsystemen die uit te breiden zijn tot een complete stand. En van elk type is er groot aanbod aan variaties en merken. Hier volgen acht belangrijke beoordelingscriteria die voor alle presentatiesystemen opgaan.
1. Toepassingsmogelijkheden
Wil je naar eigen inzicht een standaard formaat visual in of voor je stand plaatsen? Dan is een pop-up voldoende. Of heb je een achterwand nodig als communicatiemedium en ‘rugdekking’. Dan ga je de richting op van wandsystemen. Kijk ook naar de uitbreidingsmogelijkheden, zodat je jouw presentatie kunt opschalen.
2. Kwaliteit
Presentatiemiddelen schaf je doorgaans aan voor meermalig gebruik. Door het in- en uitpakken, transport en opslag is de kans op beschadiging groot. Kies dan ook voor kwaliteit. Vergelijk de kwaliteit van de gebruikte materialen, de dikte van de profielen, de stevigheid en eenvoud van de verbindingsmethode (van de systeemonderdelen onderling en tussen het systeem en de visual). Bepaal ook hoe (eenvoudig) je het systeem kunt reinigen.
3. Eenvoud van opzetten
Bij de meeste toepassingen van presentatiemiddelen wil je jouw presentatie zelf op kunnen zetten. Hoe snel staat het systeem klaar. Hoe eenvoudig is het bevestigen van de visuals. Heb je gereedschap nodig? Liever niet, want dat kun je vergeten mee te nemen. Dit vraagt om een demonstratie door de verkoper en kijk eens tijdens de opbouw van een beurs hoe het andere standhouders vergaat bij het opzetten van hun presentatie.
4. Stabiliteit
Opzetten is één ding; blijven staan iets heel anders. Voorkom dat jouw stand een gevaar vormt voor het standteam en de bezoekers. Geef presentatiemiddelen altijd een duwtje voordat je ze aanschaft. Een goed systeem moet altijd zonder extra bevestiging of ondersteuning blijven staan.
5. Opslag en transport
Wat is het gewicht van het systeem en hoe degelijk is de verpakking. Het eerste zodat je het eenvoudig kan meenemen, inladen en vervoeren. Het tweede om beschadiging tijdens transport en opslag te voorkomen.
6. Keuzevrijheid printmaterialen
Welke printmaterialen kun je op het presentatiemiddel gebruiken.
7. Verlichting
Het valt onder de categorie accessoires, maar eigenlijk is een verlichtingssysteem een must. Zo hou je zelf in de hand of de visual goed te zien is onder alle lichtomstandigheden.
8. Ontwerp
Het is natuurlijk niet alleen toepassingsmogelijkheden, duurzaamheid en gebruiksgemak waar het om draait. Wat straalt het presentatiemiddel uit en past dat bij jullie bedrijf? Een duizend in een dozijn pop-up voor een designstand? Lijkt me niet.
Fouten bij visuals
Het zijn uiteindelijk de visuals die communicatieve waarde geven aan een presentatiesysteem. Er gaat nogal wat mis bij deze grootformaat prints. Hier tien veel voorkomende fouten.
1. Teveel tekst
Een groot formaat print toont woorden. Voor uitleg is een gesprek meer geschikt. Bedenk dat een beursbezoeker in maximaal 3 seconden de boodschap moet begrijpen.
2. De verkeerde tekst. ‘Whats in it for me?’
Met deze attitude kijkt een beursbezoeker naar jouw uiting. Als het voordeel voor de beursbezoeker niet in de tekst staat, dan is het de verkeerde tekst.
3. Te klein lettertype
De lettergrootte moet minimaal 10 centimeter hoog zijn. Voor elke meter afstand tussen de beursbezoeker en de graphic geldt als stelregel een verhoging van 2,5 centimeter van de letter. Dus als de tekst op 6 meter afstand gelezen moet worden, dan is de minimale hoogte van de letter 15 centimeter.
4. Slecht leesbaar lettertype
Gebruik alleen goed leesbare fonts en niet meer dan twee verschillende lettertypen. Vermijd in ieder geval kunstzinnige, slecht leesbare lettertypen.
5. Verwarrende achtergrond
Lichte letter op donkere achtergrond of donkere op lichte. Hou het contrast tussen letter en achtgrond groot. Zekere keuzes zijn de letterkleuren zwart, donkerblauw en donkergroen op een lichte achtergrond in wit, lichtgeel en lichtblauw.
6. Tekst buiten de zichtbare zone
Tekst hoort in de bovenste 60 centimeter van de graphic. Zorg dat de tekst bij voorkeur op ooghoogte is en dat andere stand-elementen niet het communicatieve deel van de visual (deels) afschermen.
7. Teveel afbeeldingen
Ga voor één afbeelding die er op een afstand van 9 meter goed uitziet. Kies voor een beeld dat de aandacht van de beursbezoeker trekt en gelijktijdig jullie merk of product communiceert. Het beeld moet ervoor zorgen dat de bezoeker stopt om de tekst te lezen.
8. Slechte beeldkwaliteit
Gebruik alleen hoog-resolutie beelden. Van slecht beeldmateriaal is niets goeds te maken. Vermijd alles onder de 4.000 pixels.
9. Slechte verlichting
Plaats verlichting om de 60 tot 90 centimeter. Bij voorkeur 100 tot 200 watt halogeen lampen en een afstand van 50 tot 60 centimeter tussen lamp en graphic. Kies bij voorkeur voor verlichting van bovenaf, want dat geeft een gladder beeld.
10. Beschadigingen
Ongelukjes, stoten, beknelling. Je kunt het niet vermijden. Wel kun je zorgen dat dit niet snel leidt tot krassen en vouwen. Lamineer de grootformaat print. Laat iemand je helpen. Veel beschadigingen ontstaan als je in je eentje de graphic wilt ophangen, afhalen, verpakken et cetera. Verpak de grootformaat print zorgvuldig. Maak de print en bevestigingsmaterialen schoon.
Bron: EHBB (expovisie.nl)